dalam hati ada taman!

hati tgh berbunga-bunga nih!

next week aku ada date!!

ngehngehngeh…..

psst..babe..im counting the days! so, pls make sure u wont spoil it..okeh dear!

tazkirah di awal subuh!

smlm pagi before mak ayah bertolak balik,sempat la borak2 ngn mak…mcm bese la..mcm2 dipesannye..  ye la kan.. mak bapak mane yg tanak tgk anak menantu & cucu hidup bahagia…baik tingkah laku…beriman..kan..sumenye nak yg baik2 jek… mudah2an kte akan sentiasa ingat pesan mak ayah kte…

1) Jangan tinggal solat yg wajib! kalau suami/isteri alpa…kena ingatkan,bukannye dibiarkan & kita ikut skali..

2) Rajin2 solat sunat tahajud…solat hajat… doa,mintak dari Allah yg baik2.. suami tambah sayang,anak2 dengar cakap..

3) Ajar budak2 ni memang payah sket..Kena banyak bersabar. Jangan marah2 atau tengking2,diorg akan ikut.Sbb tu ramai budak2 sekolah skang berani melawan cikgu,bergaduh dgn kawan2..sbb dh terbiasa kat umah menjerit2,gado2 & kena marah. biar lembut tapi tegas!  ——-  mak ckp dulu ktorg kecik, nakal jugak tp xde la smp melawan(er..idan dh pandai melawan yek!siap kuar kuntau sume!!adoi..mgknkah influence dari tv dan org2 dewasa??..erm..) sbb kalo ktorg wat salah pn xde kena tengking or jerit2 or pukul…sumenye mak ayah ckp elok2,biar pun terpaksa berulang kali ckp! (owh..tp masa budak2 je la yek..bila dh sekolah,mmg nak kena la kalo ckp berkali2 pn x paham!!!)

4) Lepas solat subuh,terus bangun..jangan sambung tdo balik! huhu….

5) Nak tido,amalkan baca fatihah, surah 3-kul & ayat kursi. Tiup/sapu pada ubun-ubun kepala suami,anak2 & diri sendiri.

6) Rajin2 baca Quran depan anak2.Biar diorg ikut skali..

7) Baca surah al-ikhlas 3x, kacau air atau masak anti-clockwise. Niat supaya suami sayang pada kita,anak2 dgr ckp..—  (syifa yg ajar!)

8) Baca “Lau anzal na..” ayat 21, surah al-hashr masa wat air atau masak utk suami & buat susu utk anak2. Waktu suami & anak2 tdo, baca & tiup pada ubun-ubun kepala diorg. Niat dalam hati anak2 pandai,dgr ckp & x melawan, suami jadi pemimpin keluarga yg bertanggungjawab & sayang pd kita & lembut hati..

9) Baca “Kulillah humma…” ayat 26 & 27 Surah al-Imran.Amalkan selalu supaya mertua lembut hati & sayangkan kita…

10) Last but not least….tutup aurat! kot kuar gi kedai pun…pakai la tudung! lengan biar panjang…ni pkai tudung tp lengan pendek!.. (huhuhu….solat & bab ni mmg mak x penah nk miss ingatkan aku!..heee)

MUST READ: a good article to share..

A story worth sharing … it will touch the heart of every man and woman with family …

4 years ago, an accident took my beloved away and very often I wonder, how does my wife, who is now in the heavenly realm, feel right now? She must be feeling extremely sad for leaving a husband who is incapable to taking care of the house and the kid. ‘cos that is the exact feeling that I have, as I feel that I have failed to provide for the physical and emotional needs of my child, and failed to be the dad and mum for my child.

There was one particular day, when I had an emergency at work. Hence, I had to leave home whilst my child was still sleeping. So thinking that there was still rice leftovers, I hastily cooked an egg and left after informing my sleepy child.

With the double roles, I am often exhausted at work as well as when I am home. So after a long day, I came home, totally drained of all energy. So with just a brief hug and kiss for my child, I went straight into the room, skipping dinner. However, when I jumped into my bed with intention of just having a well-deserved sleep, all i heard and felt was broken porcelain and warm liquid! I flipped open my blanket, and there lies the source of the ‘problem’… a broken bowl with instant noodles and a mess on the bedsheet and blanket!

Boy, was I mad! I was so furious that I took a clothes hanger, charged straight at my child who was happily playing with his toy, and give him a good spanking! He merely cried but not asking for mercy, except a short explanation:

“Dad, I was hungry and there wasn’t anymore leftover rice. But you were not back yet, hence I wanted to cook some instant noodles. But I remembered you reminding me not to touch or use the gas stove without any adults around, hence I turned on the shower and used the hot water from the bathroom to cook the noodles. One is for you and the other is for me. However, I was afraid that the noodles will turn cold, so I hid it under the blanket to keep it warm till you return. But I forgot to remind you ‘cos I was playing with my toys…I am sorry Dad…”

At that moment, tears were starting to run down my cheeks…but I didn’t want my son to see his dad crying so I dashed into the bathroom and cried with the shower head on to mask my cries. After that episode, I went towards my son to give him a tight hug and applied medication on him, while coaxing him to sleep. Then, it was time to clear up the mess on the bed. When everything was done and well past midnight, I passed my son’s room, and saw that he was still crying, not from the pain on his little buttock, but from looking at the photograph of his beloved mummy.

A year has passed since the episode, I have tried, in this period, to focus on giving him both the love of his dad and mum, and to attend to most of his needs. And soon, he is turning seven, and will be graduating from kindergarten. Fortunately, the incident did not leave a lasting impression on his childhood memories and he is still happily growing up.

However, not so long ago, I hit my boy again, with much regret. This time, his kindergarten teacher called, informing me of my son’s absence from school. I took off early from work and went home, expecting him to explain. But he wasn’t to be found, so I went around our house, calling out his name and eventually found him outside a stationery shop, happily playing computer games. I was fuming, brought him home and whack the hell out of him. He did not retaliate, except to say, ‘I am sorry, Dad’. But after much probing, I realized that it was a ‘Talent Show’ organized by his school and the invite is for every student’s mummy. And that was the reason for his absence as he has no mummy…..

Few days after the caning, my son came home to tell me, the kindergarten has recently taught him how to read and write. Since then, he has kept to himself and stayed in his room to practise his writing, which I am sure, would make my wife proud, if she was still around. ‘cos he makes me proud too!

Time passes by very quickly, and soon another year has passed. It’s winter, and its Christmas time. Everywhere the christmas spirit is in every passer-by… Christmas carols and frantic shoppers…. but alas, my son got into another trouble. When I was about to knock off from the day’s work, the post office called. Due to the peak season, the post master was also on an edgy mood. He called to tell me that my son has attempted to post several letters with no addressee. Although I did make a promise never to hit my son again, I couldn’t help but to hit him as I feel that this child of mine is really beyond control. Once again, as before, he apologized, ‘ I’m sorry, Dad’ and no additional reason to explain. I pushed him towards a corner, went to the post office to collect the letters with no addressee and came home, and angrily questioned my son on his prank, during this time of the year.

His answer, amidst his sobbing, was : The letters were for Mummy. My eyes grew teary, but I tried to control my emotions and continued to ask him: ” But why did u post so many letters, at one time?” My son’s reply was: ” I have been writing to mummy for a long time, but each time I reach out for the post box, it was too high for me, hence I was not able to post the letters. But recently, when I went back to the postbox, I could reach it and I sent it all at once…”

After hearing this, I was lost. Lost at not knowing what to do, what to say… I told my son, ” Son, mummy is in the heavenly kingdom, so in future, if you have anything to tell her, just burn the letter and it will reach mummy. My son, on hearing this, was much pacified and calm, and soon after, he was sleeping soundly. On promising that I will burn the letters on his behalf, I brought the letters outside, but couldnt help opening the letter before they turn to ash.

And one of the letters broke my heart….

Dear Mummy,

I miss you so much! Today, there was a ‘Talent Show’ in school, and the school invited all mothers for the show. But you are not around, so I did not want to participate as well. I did not tell Dad about it as I was afraid that Dad would start to cry and miss you all over again. Dad
went around looking for me, but in order to hide my sadness, I sat in front of the computer and started playing games at one of the shops. Dad was furious, and he couldn’t help it but scolded and hit me, but I did not tell him the real reason. Mummy, everyday I see Dad missing you and whenever he think of you, he is so sad and often hide and cry in his room. I think we both miss you very very much. Too much for our own good I think. But Mummy, I am starting to forget your face. Can you please appear in my dreams so that I can see your face and remember you? I heard that if you fall asleep with the photograph of the person whom you miss, you will see the person in your dreams. But mummy, why haven’t you appeared?

After reading the letter, I cant stop sobbing. ‘cos I can never replace the irreplaceable gap left behind by my wife….

For the females with children:
Don’t do so much overtime. If you cannot finish the work, it must be some kind of problems within the company, and it is not your sole problem. Feedback to your boss. Endless overtime may not necessary be the answer to the problem. Take care of your health so that you can treasure and take care of your little precious.

For the married men:
Drink less, smoke less, cos nothing can replace your good health, not even business nor clients. Try thinking this way, are you able to work till your clients are totally dependent on you? or your boss is totally dependent on you? In this society, no one is indispensable. Take care of your health, so that you can take care of your little precious and your loved ones.

For those singles out there:
Beauty lies in loving yourself first. With confidence and loving yourself, you will see the beauty in other things around you. You will be able to work better and happier. Don’t let your health be affected by your work or your boss, so nothing matters more than your well being.

secalit pengisian…

recently aku terbukak channel Astro Oasis. Program ape tah tajuknye aku dh lupe,tp pengisiannya oleh Dato’ Dr Fadillah Kamsah (er..betol ke aku eja nama dia tu?) episod kali ni berkisar pasal kekeluargaan atau lebih tepat suami isteri.

nama pn laki & perempuan, suami & isteri.tak boleh tidak,mesti ada selisih faham. cuma kecik atau besar perselisihan tu bergantung pada ego masing2.erm.. xpe la. xyah cite panjang2…kte balik kepada pengisian tadi,antaranya:

Kunci Kebahagiaan Rumahtangga

Bak kata Dato’ kunci nya hanyalah DUA perkara sahaja yg terdiri daripada BISIKAN ILMU & BISIKAN SYURGA, iaitu:

1. Jadikan AMALAN 10 minit tazkirah, baca hadis2 / tafsir Al-Quran / buku-buku agama tiap-tiap hari bersama keluarga.

2. Untuk para isteri, yg ini amat penting. NIAT dalam hati, segala kepayahan membesarkan anak, melayan suami, menjaga rumahtangga adalah untuk keredaan ALLAH  dan bukannya untuk keredaan suami semata-mata. Walaupun perit jerih tidak dihargai suami, tapi dengan keredaan Allah mudah-mudahan balasannya SYURGA.

 

…mungkin ada benarnya byk penceraian yg berlaku sbb tidak disusuli dgn 2 perkara tadi. erm…fikir2kan lah…

implanon contraceptive device

mungkin ada yg pernah dengar pasal implanon nih atau mgkn jugak ade yg x penah dgr. xpe..biar aku cite sket sbb aku dh pn pakai implanon nih. opps…ni utk org2 yg dh kawen je yek..harap maap.tp utk yg lum kawen…sile bace yek kengkawan..utk pengetahuan laa.

implanon ni sbnrnye salah 1 alat utk cegah kehamilan.kite selalu dgr ramai org makan pil perancang.rasanya yg tu la paling common kot.aku ni jenis yg pelupa.mmg x berani la nk makan pil ni.dah la kene mkn tetiap ari.kalo terlupe nk makan..mmg selamat la bertambah2 askar tu ha..ngehngehngeh…pastu ada IUD (alat yg dimasukkan dlm uterus) tp ada tali yg terjulur kat vagina utk memudahkan kite check IUD tu berada di tpt asal..huhu…sbb tu la aku tanak pakai nih! erk..ngeri jek!! nak tau lebih lanjut pasal IUD ni..google la sendiri yek..ehe.pastu ada pulak injection utk hormon progestrogen utk setiap 3bln.yg nih aku dh pakai utk dekat 1 tahun dah.lps je pantang beranakkan si iwan dulu,aku terus jab.senang xyah nk makan2 pil.huhu..setiap 3 bln kene jab.selalunya jab kat bontot la.biasanya doc x bagi inject kat lengan sbb sakit sket la..1st time aku jab,mmg lenguh bontot x ilang2 satu hari…huhu.seb baik x jab kat tgn,sbb mule2 aku dh mintak jab kat lengan jek.tp lepas dpt nasihat,tu yg x jadi jab kat lengan tu.pastu sempat la doc tu sound awal,mmg sakit sket. aku ingatkan xde pape la..sbb dia ckp sket jek kan.ingatkan mcm amik darah tu.kalo takat amik darah tu,mmg xde hal la kn.skali mmg btl2 sakit rupanye..adeh.dah la dia inject dalam2,tu yg buat rasa sakit gaknye. sakit tu salah 1 sbb la nape aku x teruskan je ngn injection ni. 1 lagi sbbnye aku malas nk berulang setiap 3bln ke klinik.sebenarnye byk lagi cara dan alat utk rancang kehamilan ni..yg lelain tu..kalo nk tau sgt,gi la tanya doktor or google je..kn senang..ehe

lepas bincang2 ngn rashi,aku amik keputusan tanam implanon jek.senang sket..straight utk 3 tahun.xyah pening2 nk gi klinik utk jab la..atau nk kene ingat time utk mkn pil la..atau nk kene check tali yg berjuntai tu la…(erkk!!!).lepas 3tahun,implanon ni dah kurang keberkesanan dia,so kene la kuarkan.utk kuarkan ni,kena belah sket la lengan tu..tp kalo dlm masa x smp 3 tahun,kte dah plan nk ada anak semula,bole kuarkan bile2 jek.eh tp kene gi jupe doktor la.jgn plak memandai nk kuarkan sendiri.terer sgt namanye tu kalo nk membelah lengan sendiri!

 

implanon ditanam bawah lengan

implanon ditanam bawah lengan

masa doktor tanam implanon ni,xyah risau atau takut la.doktor akan kasik anesthetic(bius) dulu.sbb tu korang mmg xkan rasa pape.langsung x sakit! aku pun layankan tengok jek doktor tu masukkan smp abis.sampai aku jadik kompius, implanon rod tu dah masuk ke blum..huhu.

ok..kalau nak tau lebih lagi…sila la view kat page ni IMPLANON

perempuan itu satu anugerah

PEREMPUAN SATU ANUGERAH…

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w. akan hal tersebut, jawab Baginda s.a.w., “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia”.

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w..t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit,maka Allah s.w.t. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah s.w.t.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah). Hendakla­h mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan,memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah s.a..w., “Suaminya”. “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah s.a.w, “Ibunya”.

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. “Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.”