TOLONG JANGAN SUKA2 BAGI ANAK AKU MKN JAJAN!!!

dah berkali2 aku ckp dgn sume orang. x kira parents aku ke mertua aku ke sedara mara ke apetah lagi sahabai handai x kira BFF ke x bff. berulang2 kali aku ckp pn aku x kesah,janji ape yg aku ckp tu masuk dlm kepala otak sume org.

tapi memandangkan mak ayah aku yg pesan kat aku berkali2 jgn bagi JAJAN, GULA-GULA, segala AIR MANIS yg TAK BERKHASIAT terutama yg BER-GAS. so, aku x payah bersusah payah nk pesan kat diorang la kan.

ramai jugak yg paham pesanan aku tu tp RAMAI jugak yg x paham atau buat-buat x paham atau buat-buat lupa.

“alah…sekali sekala je makan.bukan selalu pun…”

ha ah..sekali sekala ko ckp! kalo dah tiap2 minggu atau tiap2 2-3hari sekali jupe ko. dan tiap2 kali jupe ko tu, tiap kali tu jugak ko bawak mcm2 makanan TAK BERKHASIAT utk anak aku…masih lg nk kira sekali sekala ke tu??

ye..thanks sbb rajin datang & layan budak2 nih.thanks jugak sbb selalu ingat kat budak2 nih dgn belikan macam2 makanan tp bole x tolong lain kali belikan yg berkhasiat, yg sesuai utk umur diorang. name pun budak2, sekolah pun belum, kena la jaga segala pemakanan,perkembangan,tumbesaran dan kesihatan diorang kan. bukannye mcm dah besa bagak macam ko..

jajan tu mmg la sedap sbb cukup segala masin & kadang2 terlebih masin(err..korang x rasa ke MASIN GILE? laju je korang makan siap berpaket2 beli plak tu.)

asam tu masam! utk korang dah tua2 ni mmg la sedap. tp korang tau x byk gile asid dlm tu, menghakis perut beb! lebih2 lagi kalo dh ade gastrik tu. x reti2 ke kasik dinding perut tu tebal.yg ko keje nk menghakis perut ko tu nape? perut ko mcm perut lembu ke? ade 4 perut?? ade ke kasik anak aku makan asam! kalo budak tu sakit perut, ko ke aku yg susah?

air bikarbonat tu sedap kan…byk gas kan… cukup segala perasa manis kan..ha ah. nk kasik perut budak tu bergas je sepanjang masa? anging je smp kembung perut?pastu ko nk suh anak aku kena diabetis kecik2 ni ke?ko nk suh anak aku tiap2 ari kene cucuk insulin ke?

kopi mmg kaw!refreshing! aku punye fav tu. tp aku x kasik anak aku minum yek! buat ape aku penat2 kasik anak aku minum susu bertin2 tiap2 bulan, berbotol2 tetiap hari kalo aku sengaja nak menghilangkan khasiat susu tu dengan kasik diorang minum kafein? hyper is one thing la kn… yg paling penting tu, kafein tu akan menyebabkan anak aku kekurangan khasiat dari susu tu.. pastu bila ko jupe budak tu sekali sekala, ko bole tanya soalan ” nape kurus je budak ni? x makan ke? aih…anak aku, mesti la aku bagi makan..pandai la aku jaga anak aku ni ha. dah aku penat2 kasik budak2 ni makanan berkhasiat, ko leh senang2 bagi makanan & minuman yg semata2 mengenyangkan perut & menyedapkan tekak pulak tu mengurangkan segala vitamin,protein & segala mcm khasiat yg aku dh bagi tu? ada ko pk???!!!

gula-gula manis. boring2 sedap isap gula2,kunyah2 kan..kalo suka makan, xyah bagi anak2 aku makan. kalo nk buat gigi hitam & berlubang, jgn buat gigi anak aku rosak pulak. tekak ko besar, kalo tertelan pn, terus masuk perut ko. tekak anak aku kecik! kalo tersekat kat tekak, sape nk jawab?? sape susah??

insiden yg menyebabkan aku hangin 1 badan!!!

semalam aku blk mantin.tgh lepak2 kt dapo sambil makan biskut dgn idan, iwan & rashi tetibe idan ngadu.. “mama..mama…abang choke…abg choke” sambil tunjuk tekak. aku mcm kompius betul ke dia ckp choke? aku tgk muka rashi,rashi tgk aku. aku tanya idan,“idan choke?why?”. “abang mam gula2…abg choke..”dia tunjuk tekak lagi sambil nganga mulut besar2. aku dah mula naik hangin. rashi lagi la terus naik suara “idan tercekik ke? apehal??!” kebetulan akak ipar aku ade kat situ. akak x terus jawab. dia cume sengih2 je mcm cover2 line. ” ha ah, smlm abah bagi dia makan gula2, tercekik kat tekak..” buntang mata aku dengar!! hangin aku 1 badan! tp aku diam jek sbb rashi dh naik hangin kn.. pastu mak mertua aku plak dtg,terus aku tanya “idan tercekik gula ke?” muka mak mertua aku serba salah tp dia cite jugak la. bapak mertua aku punye la BAIK HATI bagi cucu dia makan gula2.. sudahnye idan tercekik gula2 tu. idan menjerit2 satu umah bagitau dia tercekik gula2 sambil nganga luas2 and tunjuk tekak. seb baik akak ipar aku ada time tu, dia korek kuar gula2 tu pkai jari.rashi ape lagi, “ktorang x penah bagi budak2 ni makan gula2. apasal pandai2 bagi budak2 ni makan gula2! dah banyak kali adik(panggilan rashi akt umah) ckp jangan bagi budak2 ni makan gula2!!” rashi dah bunyik,sume orang diam jek la…

seb baik jugak la gula2 tu tersekat kat anak tekak which is bole korek lagi, katanye!  hangin aku dengar!! seb baik??? haih. kalo nasib x baik..sape nk jawab????!!! AKU X PENAH KASIK ANAK AKU MAKAN GULA-GULA OKEH!!!! DAN DAH BERKALI-KALI AKU PESAN KAT SUME ORANG TERUTAMA YG KAT MANTIN (sbb diorang suka makan jajan,gula2,coklat & yg sewaktu dengannya) JANGAN BAGI ANAK2 AKU MAKAN GULA-GULA! TERCEKIK!!!!! HADOIH SUSAH KE NK PAHAM? NAK AKU WAT CAPS LOCK JUGAK KE?????

Advertisements